شنبه1402/11/21

09:01:2

66

رونمایی از دو استاندارد سلامت محور

به مناسبت دهه فجر، از دو استاندارد «آردگندم _ویژگی‌ها و روش‌های آزمون» و نیز «نان مسطح - ویژگی‌ها و روش‌های آزمون» باحضور دکتر مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و علیرضا مهاجری، معاون وزیر جهاد کشاورزی رونمایی شد.
هدف از استاندارد ملی نان‌های مسطح تعیین ویژگی‌ها، روش‌های آزمون نمونه برداری بسته‌بندی و نشانه گذاری انواع نان‌های مسطح است و این استاندارد برای انواع نان‌های مسطح سنتی مانند سنگک، بربری، لواش، تافتون و نان‌های محلی با تولید به روش دستی و دستگاهی در نانوایی‌ها و واحد‌های تولیدی نیمه صنعتی و صنعتی، کاربرد دارد.
همچنین هدف از تدوین استاندارد آرد کامل گندم تعیین ویژگی‌ها و روش‌های آزمون نمونه برداری بسته‌بندی و نشانه گذاری انواع آرد گندم است و این استاندارد برای انواع آرد تولیدی گندم مورد مصرف در تهیه انواع نان و فرآورده‌های آردی به صورت صنعتی نیمه صنعتی و سنتی، کاربرد دارد.
براساس این گزارش؛ از مزایا و ویژگی‌های کاربرد آرد‌های کامل و نان مسطح؛ جلوگیری از افزایش کلسترول، جلوگیری از ابتلا به سرطان روده، دیابت، سکته‌های قلبی، چاقی، بیماری‌های ناشی از فقر آهن و ویتامین‌ها، بیماری‌های عصبی، فشار خون و جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان است.
یادآور می شود، ارتقای کیفیت زنجیره ارزش گندم، آرد و نان؛ جزو سیاست گذاری و برنامه های تحولی سازمان ملی استاندارد ایران بود که طی مراسمی با حضور متولیان حوزه آرد و نان از دو استاندارد «آردگندم _ویژگی‌ها و روش‌های آزمون» و نیز «نان مسطح - ویژگی‌ها و روش‌های آزمون» رونمایی شد.